De Vertalersgalerij

Website met twintig filmportretten van vooraanstaande literaire vertalers

“Als wij het leven leren aan de hand van de grote literatuur, waar zouden we dan zijn als die literatuur niet voor ons werd ontsloten?”

Vertalers zijn bijzondere mensen: ze dragen naast een innemende bescheidenheid en dienstbaarheid aan de brontekst een koninklijke grootheid in zich in de vertegenwoordiging van de schrijver in hun taalgebied. De website herbergt een galerij van twintig filmportretten, die zowel aansprekend zijn en innemend als diepgang bieden.

Stichting Boom Boom Heart heeft veel ervaring met het produceren van filmportretten, met name ook van vertalers. De galerij opent dan ook met 11 portretten van topvertalers: van Arthur Langeveld tot Babet Mossel, allen laureaten van de Martinus Nijhoff Vertaalprijs. De portretten zijn gemaakt in opdracht van het Prins Bernhard Cultuurfonds en zijn sterk van inhoud en vorm: eerbetoon aan de vertalers en hun werk en het werk van de vertaalde schrijvers, Zoals Tolstoi, Sjalamov, Poeshkin, Dostojevski, Oz, Eyre etc.

Niet zelden zijn vertalers echte paradijsvogels, zoals de hartverwarmende Marja Wiebes of de wonderlijke Hans Boland.
Bovendien bevat deze eerste serie een nooit gepubliceerd interview met Mani Kummer, “meestervertaler van één boek” (die met deze vertaling ook Martinus Nijhoffprijs-laureaat werd), die zich uitspreekt over vertalen en over zijn subject van fascinatie: Céline.

Website
De website van De Vertalersgalerij heeft naast de filmportretten nog een interactieve component, waar kleine en grote vertaalproblemen in het hoekje ‘vraag het aan een meestervertaler’ kunnen worden gesteld en beantwoord. Daarnaast is er een actuele lijst van publicaties van vertalingen en het ‘Dagboek van een vertaler’, een column die regelmatig wordt gevuld door verschillende vertalers. Bovendien zijn onder het kopje 'Ambassadeurs' quotes verzameld van schrijvers over hun vertalers.

www.vertalersgalerij.nl

Samen kunnen we iets geweldigs creƫren

Heeft u een creatief project in gedachten? Laten we samenwerken om iets unieks te realiseren.

Website met twintig filmportretten van vooraanstaande literaire vertalers (o.a. winnaars van de Martinus Nijhoffprijs)